تبلیغات
اخبار سینمایی - حاشیه و متن برنامه‌ی «هفت» از انتخابات كانون كارگردانان تا بازیگران فست‌فودی
   
1390/02/3  13:42    ویرایش: - -
توسط:    

حاشیه و متن برنامه‌ی «هفت» از انتخابات كانون كارگردانان تا بازیگران فست‌فودی


همایون اسعدیان با اشاره به انتخابات اخیر كانون كارگردان معتقد است: انتخابات كانون كارگردانان ایران كودتای اكثریت ‌٩٢ نفره علیه اقلیت ‌١٠ نفره بود.

گزارش ویژه برنامه دیشب «هفت» به انتخابات روز سه شنبه كانون كارگردانان سینمای ایران اختصاص یافته بود. در این برنامه پس از پخش یك گزارش از روز برگزاری انتخابات در خانه سینما، محمد درمنش عضو سابق شورای مركزی كانون كارگردانان ایران پشت خط تلفن برنامه «هفت» آمد و با بیان اینكه این انتخابات با روشهای غیر اخلاقی انجام شده است گفت: باید بگویم با توجه به روشهایی كه در جلسه سه شنبه در پیش گرفته شد، كانون كارگردانان سینمای ایران در شرف انشعاب است.

وی درباره ریشه اختلافات كانون كارگردانان سینمای ایران ادامه داد: اساسا اختلافات یك سال اخیر در خانه سینما دو ریشه دارد. در خانه سینما دو نگاه كلی وجود دارد. در یكی از نگاه‌ها دوستانی هستند كه سیاست برایشان از همه چیز مهمتر است و چون به عرصه‌های سیاسی، نوع نگاه آنها حاكم نشده است اكنون خانه سینما را به عنوان مرجعی برای خود گرفته‌اند. اما گروه دومی نیز وجود دارند كه معتقدند باید در كار صنفی دیدگاه ها را كنار گذاشت و با یك هدف مشترك كار كرد.

عضو سابق شورای مركزی كانون كارگردانان سینمای ایران انتخابات ‌٣٠ فروردین این كانون را نقطه تلاقی دو نگاه كلی در خانه سینما دانست و خاطر نشان كرد: در انتخابات ‌٣٠ فروردین كانون كارگردانان عده‌ای از دوستان كه نگاه نوع اول را داشتند كاملا محفلی عمل كردند و طیفی ‌٤٠ – ‌٥٠ نفره پس از فشارهای زیاد دستور جلسه را بر خلاف قانون تغییر دادند. این افراد با ‌٤٠-50 رای وكالتی رای آوردند.


پس از پایان بخش اول سخنان درمنش، همایون اسعدیان كه بیشترین تعداد رای را در انتخابات اخیر كانون كارگردانان سینمای ایران به دست آورد پشت خط آمد و در پاسخ به سخنان وی تصریح كرد: آقای درمنش و دوستانشان مدت‌هاست كه سعی دارند با حرف‌های سیاسی سایر افراد را منكوب كنند و این مسئله برای آنان به حربه‌ای برای سركوب كردن دیگران تبدیل شده است.

وی در توضیح سخنانش گفت: بعد از انتخابات شورای مركزی گذشته محمد رضا اعلامی فوت كرد و چند تن دیگر استعفا دادند و تعداد اعضا از ‌١١ نفر به ‌٦ نفر رسید. اینكه هیات مدیره كانون باید ترمیم و یا انتخابات مجدد برگزار شود بسیار طبیعی بود. در این میان، عده‌ای از دوستان عضو در كانون قانونا ایراداتی به شورای مركزی داشتند كه طبق اساسنامه می‌توانستند مواردی را مطرح كنند پس هیچگونه كار خلاف قانونی انجام نشده است. اما در مقابل عده‌ای مجمع را تبدیل به انشعاب كردند.

درمنش در ادامه تغییر دستور جلسه مجمع عمومی كانون را خلاف قانون خواند و بیان كرد: دقیقا مشكل ما همین چیزی است كه آقای اسعدیان به آن اشاره كردند چرا كه دستور جلسه این بود كه طبق نامه آقای عسگرپور می‌بایست تمام صنوف اساسنامه خود را اصلاح كنند. پس مجمع تشكیل شد تا اساسنامه كانون كارگردانان نیز اصلاح شود. اما متاسفانه برخی كه من اسم انها را گروه فشار می‌گذارم وكالت نامه های صوری را جمع كرده و دستور جلسه را تغییر دادند.

وی تمام وكالت نامه‌ها را به سرقت رفته خواند و خاطرنشان كرد: اساسا افرادی مانند آقای جوزانی و رییسیان كه اعضای فعالی نیز محسوب می‌شدند به جهت انتخاب مسیر غلط كانون در جلسات حضور پیدا نمی‌كنند. باید بگویم طبق پیگیری‌های ما اساسا تمام وكالت نامه‌ها به سرقت رفته است. ما با تعدادی از افرادی كه وكالت نامه‌هایی به نام آنها صادر شده بود صحبت كردیم و آنها گفتند كه وكالت نامه را بدون طرح موضوع امضا كردند و اكثر وكالت نامه‌ها غیر واقعی است.

عضو سابق شورای مركزی كانون كارگردانان سینمای ایران در پایان سخنانش از تشكیل سندیكای جدید كارگردانان خبر داد و عنوان كرد: شرایط كانون با توجه به فعالیت‌های این گروه فشار این تصمیم را به وجود آورد كه با تعداد زیادی از اعضا سندیكای جدیدی را راه اندازی كنیم. چرا كه این افراد امكان حركت صنفی را در خانه سینما از ما گرفتند.


همایون اسعدیان نیز در پاسخ به درمنش انتخابات گذشته را كودتای اكثریت ‌٩٢ نفره در مقابل اقلیت ‌١٠ نفره خواند و تصریح كرد: در انتخابات ‌٣٠ فروردین ‌١٠٢ یا ‌١٠٣ نفر شركت داشتند كه كمتر از ‌١٠ نفر به دلیل اعتراضاتی كه داشتند از جلسه خارج شدند. از این میان ‌٩٢ نفر در رای گیری شركت داشتند حال چگونه می‌شود كه در یك جمع ‌٩٠ و چند نفره یك رای گیری ‌٩٢ نفره توسط گروه فشار انجام می‌شود؟ در جواب آقای درمنش باید بگویم انتخابات گذشته پیروزی گروه فشار ‌٩٢ نفره در مقابل اقلیت ‌١٠ نفره بود.

در ادامه این بخش دوربین «هفت» به سراغ چند تن از اعضای كانون كارگردانان رفت و با آنان درباره تركیب جدید شورای مركزی كانون سخن گفت.

داریوش فرهنگ كه خود با رای مجمع عمومی به عنوان یكی از اعضای شورای مركزی كانون انتخاب شده بود تركیب جدید هیات مدیره را مناسب دانست و گفت كه در مقابل هرگونه محافظه كاری خواهد ایستاد.

كامران قدكچیان یكی دیگر از اعضای شورای مركزی جدید نیز ابراز امیدواری كرد كه با دوستی و تعامل متقابل بتوان كانون را به سمت خوبی هدایت كرد.

همچنین سیروس الوند افراد را نسبت به اصل كانون یك موضوع فرعی دانست و گفت: مسئله اصلی نفس وجود كانون كارگردانان است و تمام كارگردانان نسبت به صنف در مرحله فرعی قرار دارند. امروز دیدیم كه آرمانی در همه وجود اعضا متبلور شده بود. ممكن است در بین اعضایی كه انتخاب شده‌اند اختلاف سلیقه‌هایی وجود داشته باشد اما به نظرم با تعامل می‌توان مشكلات را حل كرد.

خبرنگار «هفت» همچنین با برقعی، اردشیر شلیله، همایون اسعدیان، محمد متوسلانی و كیومرث پوراحمد نیز سخن گفت.

***به گزارش خبرنگار ایسنا، بخش بعدی برنامه شب گذشته هفت بازهم به صحبت در مورد روند ورود بازیگران به سینمای ایران و دستمزد آنها پرداخت.

در این بخش داوود رشیدی رییس انجمن بازیگران سینمای ایران با بیان اینكه دستمزدهایی كه مطرح می‌شود رقم‌هایی غیر واقعی و از نوع شایعات است گفت: اگرچه این رقم‌هایی كه سرزبان ها می‌افتد شایعاتی بیش نیست اما به نظرم نباید تمام مشكلات را از سوی بازیگران دید. این تهیه كننده است كه حاضر می‌شود رقم نجومی را به یك بازیگر بپردازد.

رشیدی درباره علت بالا رفتن غیر منطقی دستمزدهای بازیگران عنوان كرد: متاسفانه این مطلب ناشی از كمبود قانون است. در هالیوود بازیگران مجبورند كه برای كار در سینما عضو صنف باشند اما در كشور ما هم اكنون سوپراستارهایی هستند كه نه تنها عضو ما نیستند بلكه بسیار هم پركار هستند. به نظرم تهیه كننده باید افرادی كه وارد سینما می‌كند را در صنف بازیگران عضو كند.

بیژن امكانیان یكی دیگر از مهمانان بخش بررسی دستمزدهای بازیگران در سینمای ایران نیز مشكل بالا رفتن دستمزدها را ناشی از نبود ساختار مناسب در این زمینه دانست و بیان كرد: بخشی از دستمزدهایی كه در رسانه‌ها مطرح می شود هیاهو برای هیچ است و به هیچ وجه واقعیت ندارد. حتی ممكن است دستمزدهایی بالا در سینمای ایران داده شود اما این رقم‌های افسانه‌ای شامل همه نمی‌شود.

وی ادامه داد: واقعیت این است كه چه تناسبی در سینمای ما طبیعی است كه دستمزد بازیگران طبیعی باشد؟ ما الان ‌٣٠٠ تا ‌٤٠٠ كارگردان بیكار در سینما داریم و فیلم‌های موجود فروش خوبی ندارند. اگر تناسب در سینمای ایران جایی داشت با این رقم‌های فروش فیلم‌ها، دستمزدها بالا نمی‌رفت.

امكانیان توجه به معیارهای ظاهری را یكی از مشكلات بزرگ ورود بازیگران به سینمای ایران خواند و افزود: متاسفانه یكی از چرخه‌ها و مناسبات غلط سینمای ایران ، معیارهای ورود افراد به عرصه بازیگری است. در حال حاضر تیپ ظاهری، پولدار بودن و فامیل بازی راه‌های ورود افراد به سینماست. البته عده‌ كمی هم از كلاس‌های بازیگری به سینما می‌آیند. اگرچه ما مخالف حضور بازیگران جوان در سینما نیستیم اما متاسفانه می‌بینیم كه بعضی از بازیگران جوان كار بازیگری را امری سهل انگارانه تلقی می‌كنند.

این بازیگر سینمای ایران در پاسخ به فریدون جیرانی مجری برنامه مبنی بر اینكه راه حل برطرف شدن این مشكل چیست؟ گفت: نمی‌توان ورود افراد به عرصه سینما را ضابطه‌مند كرد، اما می‌توان محافلی راه‌اندازی كرد كه روند بازی و رشد یك بازیگر را زیر نظر بگیرد. مطمئنا بازیگری كه سالهای سال خودش را تكرار می‌كند و بازی ژستی را از خود نمایش می‌دهد، نمی‌تواند به جایگاه بالایی در سینمای ایران برسد.

در این بخش از برنامه دوربین «هفت» به سراغ امیر جعفری یكی از بازیگران سینما و تئاتر رفت و در این باره با او نیز به گفتگو نشست.

امیر جعفری با بیان اینكه رویای بازیگری در سینمای ایران بی ارزش شده است خاطر نشان كرد: ابتدا كه می‌خواستم به عرصه بازیگری ورود كنم وظیفه من در گروه تئاترمان پوستر چسباندن و حمل و نقل اعضای گروه بود و به مرور كار كردم تا به این مرحله رسیدم. اما الان كدام یك از بازیگران است كه این مراحل را طی كرده باشد و حتی حاضر باشد هزینه‌هایی را بابت كارش بپردازد. باید بگویم سوپر استارهای من بچه های تئاتر هستند كه برای كار خود زحمت بسیار می‌كشند.

این بازیگر سینما با نام بردن از پرویز پرستویی و عزت الله انتظامی به عنوان نمونه‌هایی از رشد منطقی یك بازیگر ستاره در سینمای ایران گفت: باید دید كه چگونه آقایان پرستویی و انتظامی به حدی رسیدند كه الان لقب ستاره به آنها داده می‌شود. چرا در حال حاضر باید یك فرد با پرداخت پول بازیگر شود؟ بازیگری تا حدی شوخی گرفته شده است كه حتی چندین نفر به من گفته‌اند كه اگر اجازه دهید من فرزندم را در سه ماه تابستان بیاورم تا بازیگری كند و بیكار نباشد.

در ادامه امین تارخ نیز مقابل دوربین «هفت» نشست و یكی از مشكلات سینمای ایران را بازیگران فست فودی دانست.

تارخ گفت: جوانان باید درك كنند كه بازیگری یك تخصص است و نمی‌توان به صورت سریع و فست فودی به سطح بالایی از بازیگری برسند. این مطلب در مورد بازیگران بزرگ كاملا قابل طرح است كه در این زمینه می‌توان از عزت الله انتظامی نام برد. او وقتی ‌٤٥ سال پیش برای بازی در فیلم «گاو» برنده جایزه جشنواره شیكاگو شد فهمید كه باید بازیگری را به صورت آكادمیك بیاموزد. اما الان می‌بینیم كه پس از گذشت ‌٤٥ سال بسیاری از بازیگران ما این مطلب را درك نمی‌كنند.

***

به گزارش ایسنا، در بخش پایانی برنامه، شورای صنفی نمایش با حضور مرتضی شایسته و محمدرضا صابری به بحث گذاشته شد.

در این بخش صابری سخنگوی شورای صنفی نمایش در توضیحاتی درباره اختصاص سالن به بعضی از فیلم‌های نوروزی گفت: نسبت به بعضی از دوستان در حوزه كارگردانی و تولید فیلم كه اطلاعاتی نسبت به آیین نامه ندارند و سخنانی خلاف واقع را به زبان می‌آورند اعتراض دارم.

صابری در پاسخ به انتقاد یوسف صمدزاده تهیه كننده فیلم «سه درجه تب» كه نسبت به تخلف «سینمای جوان» نسبت به اكران ناقص فیلمش اعتراض داشت بیان كرد: چرا همه به «اخراجی ها» اعتراض می كنند در صورتی كه به نظر من بعضی واقعا در حال ظلم به «اخراجی‌ها» هستند. آقای صمدزاده شكایت داشتند كه ما زمان اكران «سه درجه تب» را به نمایش «اخراجی‌ها» اختصاص دادیم.اما باید در پاسخ به ایشان بگویم كه سالن گلریز و سینمای جوان سالن های دو منظوره هستند كه بر اساس قانون وزارت ارشاد ما می‌توانیم در آنها هم فیلم و هم تئاتر نمایش دهیم. قرارداد «سه درجه تب» نیز در قالب این سالن‌ها بود. ما نیز بر طبق قانون ساعت ‌٧ و ‌٨ شب به جای فیلم ایشان نمایش تئاتر داشتیم.

مرتضی شایسته نیز در این بخش با ارائه پیشنهاد برای بهتر شدن رویه اكران تصریح كرد: ما در كل تهران ‌٢٠ مجموعه سینمایی داریم كه این ‌٢٠ مجموعه از ‌٦٤ سالن تشكیل شده است. به نظرم می‌توان در یك مجموعه ‌٣ سالنه شش فیلم اكران كرد. اینگونه سالن‌ها نیز خالی نمی‌ماند. به نظرم در زمینه تعداد فیلم‌هایی كه اكران می‌شود، تعداد هفته‌های اكران و كف فروش كه در آیین نامه شورای صنفی نمایش اعلام شده است تجدیدنظری صورت بگیرد.

در این بخش گزارش‌هایی از انتقادات یوسف صمدزاده تهیه كننده «سه درجه تب»، مهرداد فرید كارگردان «زن‌ها شگفت انگیزند» و محمد هادی كریمی كارگردان «برف روی شیروانی داغ» پخش شد.

همچنین شایسته خبر از تشكیل خانه كارآفرینان سینما با زیر مجموعه‌های چون صنف تهیه كنندگان و شورای صنفی نمایش داد.

حاشیه‌ها :

- در بخش پایانی این برنامه مرتضی شایسته از انجام انتخابات اتحادیه توزیع كنندگان سینمای ایران در تاریخ ‌٢٢/١٢/٨٩ خبر داد و گفت: طی انتخاباتی كه انجام شد آقایان سیروس تسلیمی، علی سرتیپی، عبدالله علیخانی، شهبانی، اصغر بانكی ، حبیب اسماعیلی و بیژن امكانیان به عنوان اعضای اصلی اتحادیه، آقایان حقیقی و قاضی به عنوان اعضای علی البدل، حمید مدرسی به عنوان بازرس و سعید سعدی به عنوان علی البدل بازرس كانون اتحادیه توزیع كنندگان انتخاب شدند.

- برنامه «هفت» در بخش اخبار خود خبر از پایان فیلمبرداری «روزهای زندگی» به كارگردانی پرویز شیخ طادی داد.

-داوود رشیدی در بخش بررسی دستمزدهای بازیگران پس از اینكه نام یكی از بازیگران فیلم «دموكراسی در روز روشن» در استودیو مطرح شد، درباره او گفت: این افراد می‌آیند و می‌روند و آن كسی می‌ماند كه در سینما ریشه داشته باشد.

- سوال برنامه «هفت» شب گذشته به بیشترین عامل تاثیرگذار در ورود افراد به عرصه بازیگری اختصاص یافته بود كه گزینه پول و رابطه با نزدیك با هشتاد درصد رای بیشترین عامل از نگاه مخاطبان شناخته شد.

- در بخش اخبار درباره دستمزد یك میلیاردی یكی از بازیگران برای یك سال قرار داد با تهیه‌كننده‌ای برای بازی در قسمت آخر یك سریال نمایش خانگی و سه فیلم سینمایی خبر داده شد كه در پایان برنامه از سوی جیرانی اعلام شد تهیه كننده تماس گرفته و گفته این بازیگر با خود سه میلیارد اسپانسر آورده است.

   



اخبار سینمایی