تبلیغات
اخبار سینمایی - برگزاری جشنواره‌ها در ارزیابی سینماگران
   
1390/01/30  11:43    ویرایش: - -
توسط:    

صانعی‌مقدم: سلیقه‌های یكسان در جشنواره‌های مختلف منجر به كشف استعدادها نمی‌شود.

جعفر صانعی‌مقدم به‌عنوان یكی از مدیران سابق انجمن سینمای جوان و یكی از مدیران سابق اداره‌ی ارزشیابی و

نظارت كه این روزها به دور از این سمت‌ها و در انجمن تهیه کنندگان سینمای مستند ایران مشغول فعالیت است درباره‌ی ارزیابی‌اش از روند برگزاری جشنواره‌های مختلف سینمایی سخن گفت.

 این صاحب‌نظر تصریح كرد: ظاهرا هدف از برگزاری جشنواره‌های فیلم این است كه فیلم خوب كشف شود و در واقع فیلمساز، تهیه‌كننده و عوامل خوب شناخته شوند و استعداد‌ها پرورش یابند.

صانعی‌مقدم با بیان اینكه همه‌ی جشنواره‌هایی كه برگزار می‌شوند را باید با این معیارها ارزیابی كرد، ادامه داد: بنابراین جشنواره‌ها با نوع برگزاری‌شان و میزان پولی كه خرج می‌شود و شویی كه برگزار می‌كنند، شناسایی نمی‌شوند بلكه جشنواره‌ها با فیلم خوب، كشف استعداد‌ها و برگزاری ورك‌شاپ‌ها كه جنبه‌های آموزشی‌ دارند، شناخته می‌شود تا در تقویت بهتر عوامل سینما برای تولید فیلم خوب كمك بكنند.

 وی تاكید كرد:در استمرار برگزاری جشنواره‌ها می‌توان ارزیابی كرد كه آن جشنواره در تولید فیلم‌های خوب با توجه به اهدافش موفق عمل كرده است یانه.

صانعی‌مقدم در بخش دیگری از سخنانش در ارزیابی جشنواره‌ها با بیان اینكه نحوه‌ی اهدای جوایز جشنواره‌ها تابعی از نحوه داوری است، سخنانش را با این پرسش ادامه داد:آیا داورانی كه انتخاب می‌شوند دارای صلاحیت و شناخت كافی هستند؟! مثلا اگر كسی قرار است در حوزه بازیگری نظری ارایه دهد آیا در حوزه بازیگری صاحب نظر است؟! یا در حوزه مستند چقدر سابقه‌ی فعالیت دارد یا موفق بوده است؟!مقبولیت داشتن داوران توسط مردم و هنرمندان جز امتیازات یک جشنواره است.

وی با تاكید بر اینكه؛ داوری در جشنواره‌ها باید توسط كسانی انجام شوند كه در كشف استعداد‌ها موفق عمل می‌كنند، تصریح كرد: این كه این روزها در جشنواره‌های فیلم، یكسری آدم‌ها تكرار می شوند، نامناسب است،در حالی كه باید داوران متناسب با موضوعی كه داوری می‌كنند، انتخاب شوند. حتی اگر داوران خوب هستند نباید اسامی شان در جشنواره‌های مختلف تكرار شود و حال اگر صلاحیت نداشته باشند، مشكل دو چندان می‌شود.

صانعی‌مقدم گفت:از طرفی اگر با سلیقه‌های یكسان جشنواره‌های مختلف برگزار شود امكان كشف استعداد‌ها وجود ندارد. ملاك مهم است این است كه داوران،ضمن ارج نهادن به فیلم‌های خوب كارگردانهای صاحب‌نام، استعداد‌های جدید را كشف كنند.

 وی با اشاره به دوران مدیریتش در انجمن سینمای جوان یادآور شد: در چند سال اخیر كمتر استعداد جدیدی در جشنواره‌هایمان كشف كردیم، در حالیكه خیلی از فیلم‌سازان جوان و مستندسازان موفق ما از جشنواره‌های انجمن‌ سینمای جوان سالهای قبل معرفی شدند.

 صانعی مقدم كه دبیر كارگروه نمایش انجمن تهیه كنندگان مستنداست و فیلمهای مستند را در خانه هنرمندان و سینما ازادی انتخاب و نمایش می‌دهد ، ادامه داد: اخیرا پیگیری می‌كنم كه چه فیلم‌هایی به جشنواره‌ها راه نمی‌یابند و حذف می‌شوند تا آنها را را برای نمایش در انجمن تهیه كنندگان مستند انتخاب كنم، چون بعضی از فیلم‌های خوب در جشنواره‌ها انتخاب نمی‌شوند.

 این صاحب‌نظر در بخش دیگری از این گفت‌وگو در ارزیابی روند برگزاری جشنواره‌ها گفت: به نظرم دو اتفاق در جشنواره‌ها در حال تكرار شدن است یكی اسامی افراد برگزاركننده و تیم داوری و انتخاب جشنواره‌هاو دوم اینکه متاسفانه در برخی جشنواره‌ها كسانی كه فیلم دارند جزو هیات داوران قرار می‌گیرند و این روند فاجعه است.

وی ادامه داد: اگر نمی‌خواهیم به جشنواره‌های بین‌المللی نگاه كنیم حداقل به 20 سال قبل خودمان نگاه كنیم شروط هیات داوری و انتخاب همیشه این بوده است كه این هیات‌ها در جشنواره فیلم نداشته باشند. این درحالی است كه به سابقه قبلی خودمان كه به كشف فیلمسازان منجر می‌شد، توجه نمی‌كنیم.

 صانعی‌مقدم با اشاره به برخی جشنواره‌های فیلم ادامه داد: برخی جشنواره‌ها چون تركیب انتخاب‌ها و داوری مناسبی ندارند، برای این كه عدم توانایی‌شان را بپوشانند به فیلمسازان برجسته و پیشكسوت جایزه می‌دهند تا جوان‌ها چیزی نگویند.

وی با تاكید بر این كه طرفدار فیلم خوب و داوری عادلانه است تصریح كرد: نتیجه عدالت در طول زمان مشخص می‌شود.

 صانعی‌مقدم در پاسخ به این كه آیا بهتر نیست هزینه این جشنواره‌ها صرف تولید فیلم شود،ادامه داد: به هر حال اگرقرار باشد تولید هم بكنند همان اشتباه تكرار می‌شود و امروزه شاهدیم مدیر جشنواره تهیه كننده فیلم‌های همان جشنواره می‌شود و ظاهرا هم كسی اعتراض نمی‌كند.

 وی در عین حال گفت: البته این روند در سینما خیلی طبیعی شده است، الان شاهدیم كه در امر تولید فیلم، صاحبان دفاتر خصوصی، مدیران دولتی هستند و خودشان به خودشان مجوز می‌دهند و فیلم می‌سازند.

 این صاحب‌نظر در پایان سخنانش مطرح كرد: اگر در تولید، مسئولین در سازمانها مختلف تكرار نشوند می‌توان امیدوار بود كه تنوع تولیدی بیشتری داشته باشیم.

   



اخبار سینمایی