تبلیغات
اخبار سینمایی - نشست پرسش و پاسخ «پایان‌نامه»
   
1390/03/11  10:25    ویرایش: - -
توسط:    
نوع مطلب: خبر ،سینمای ایران ،

كلاهداری: هدفم جانبداری از جناح خاصی نبود.
روح‌الله شمقدری: نسخه نهایی «پایان‌نامه» رسما به وزارت اطلاعات ارائه نشد.


نشست پرسش و پاسخ «پایان‌نامه»

كارگردان «پایان‌نامه» گفت: برای ساخت «پایان‌نامه» قصد من طرفداری از جناح خاصی نبود، بلكه دغدغه‌ام نشان دادن دست‌های پنهانی بود كه می‌خواستند تیشه به ریشه انقلاب و نظام بزنند.

 حامد كلاهداری در نشست پرسش و پاسخ فیلم «پایان‌نامه» كه عصر سه‌شنبه ـ دهم خردادماه‌ ـ در فرهنگسرای رسانه برگزار شد، درباره انتقاداتی كه به فیلم‌نامه این فیلم و ضعف‌های آن گرفته ‌شد، تصریح كرد: بسیاری از فیلم‌ها در فیلمنامه ضعف دارند، ما نیز از این قاعده مستثنی نیستیم اما دلیل استفاده من از ژانر اكشن این نبود كه بخواهم ضعف‌های فیلم‌نامه‌ام را بپوشانم چرا كه از ابتدا می‌خواستم یك اكشن سیاسی بسازم و متاسفانه پایان‌نامه به طرز عجیبی مظلوم واقع شد.

وی ادامه داد: افرادی كه از این فیلم انتقادهای غیرمنصفانه‌ای كردند، ندیدند كه برای «پایان‌نامه» دو هزار پلان گرفته شده است در حالی كه بیشتر فیلم‌های سینمایی ایران كمتر از هزار پلان فیلمبرداری دارند. متاسفانه در جشنواره نیز جوی به راه افتاد و حق «پایان‌نامه» از همان روز اول تضییع شد.

كارگردان «پایان‌نامه» در پاسخ به این سوال كه «می‌خواستید چه موضع سیاسی را در این فیلم نشان دهید؟» عنوان كرد: قصدم این بود كه دست‌های پنهانی را كه آن روزها در اتفاقات پس از انتخابات دست داشتند در قالب یك فیلم سینمایی بیان كرده و در واقع نمادگرایی كنم. در هر صورت بستر ماجرا، بستر انتخابات سال 88 است و ما برای نمایش آن از نمادگرایی استفاده كردیم.


كلاهداری افزود: من در فیلمم می‌خواستم كسانی را نشان بدهم كه قصد داشتند تیشه به ریشه نظام و كشور بزنند؛ البته نمی‌خواستم كه این كار بسیار گل‌درشت و مانند یك میتینگ سیاسی انجام شود. در هر صورت این مسئله حقیقت دارد كه وقتی یك فیلم سیاسی ساخته می‌شود به هیچ‌وجه امكان ندارد كه همه آن را دوست داشته باشند اما من به «پایان‌نامه» اعتقاد دارم و از تك‌تك پلان‌های آن دفاع می‌كنم.

یكی از اصحاب رسانه در ادامه سخنان كلاهداری، از او پرسید كه «آیا فكر نمی‌كنید این فیلم برای عموم مردم، كمی گنگ و نامفهوم است؟» كه كارگردان «پایان‌نامه» در پاسخ با تائید این مطلب اظهار كرد: به دلیل همین احساس، قبل از آنكه به دنبال تهیه‌كننده بگردم با نویسنده فیلمنامه كه برادرم بودم اختلاف نظرهایی داشتیم. برادرم مسائل را با تیپ سینمای آمریكا و بسیار موجز می‌دید كه مخاطب مجبور بود برای فهم كامل همه نشانه‌ها فیلم را چند بار ببیند. در هر صورت دلایل ایشان من را متقاعد كرد و فیلم به این صورت كه می‌بینید، ساخته شد؛ البته پس از ساخت فیلم وقتی آن را دیدم خودم هم این سنگینی و گاهی گنگ بودن برخی از صحنه‌ها را حس می‌كنم.

یكی دیگر از خبرنگاران از كلاهداری پرسید «آیا قصد شما این بود كه یك گروه سیاسی را در حوادث پس از انتخابات سال 88 محكوم كنید؟» كه كارگردان «پایان‌نامه» بار دیگر تاكید كرد: من همین جا برای بار چندم اعلام می‌كنم كه در ساخت «پایان‌نامه» كاری با جناح‌های چپ و راست نداشتم. به عقیده من، دست‌های پنهانی بودند و هنوز هم هستند كه می‌خواهند تیشه به ریشه نظام، اعتقادات و كشور ما بزنند. بسیاری از مردم این موضوع را نمی‌دانستند. در هر صورت كار ما تایید این یا آن نبود. ما حتی در فیلم، اعتراضات منطقی را نیز محكوم نكردیم.

«آیا این فیلم سفارشی است؟» سوال دیگری بود كه یكی از حاضران از كلاهداری پرسید. او نیز با تاكید بر اینكه بارها به این سوال پاسخ داده است، خاطرنشان كرد: بارها و بارها گفته‌ام و بار دیگر نیز می‌گویم كه این فیلمنامه به هیچ‌وجه سفارشی نیست. مگر فیلمساز برجسته‌ای بودم كه به من زنگ بزنند و كاری این‌چنینی را سفارش بدهند؟ من فیلمنامه به‌دست، دنبال تهیه‌كننده بودم و كسی جرات ساخت پایان‌نامه را نداشت تا اینكه آن را به دست آقای روح‌الله شمقدری و موسسه‌شان رساندم؛ البته ایشان هم بعد از یك ماه چهار صفحه‌ كامل از فیلمنامه ایراد گرفتند. در كل، ما راه سختی را طی كردیم تا به اینجا رسیدیم.

حامد كلاهداری در پایان سخنانش با انتقاد شدید از كسانی كه بازیگران و عوامل این فیلم را تحت فشار گذاشتند، تصریح كرد: دلیلی ندارد اگر حامد كلاهداری فیلمی می‌سازد به عنوان مثال آقای پورامین كه فیلمبردار آن فیلم است تمام عقاید فیلمساز را قبول داشته باشد. بخشی از افرادی كه با ما در «پایان‌نامه» كار می‌كردند با من اختلاف عقیده داشتند اما به آن‌ها بی‌مهری بسیاری شد. این افراد یك كار حرفه‌ای انجام دادند و به یك كارگردان جوان كمك كردند اما بسیاری برای آن‌ها شمشیر را از رو بسته‌اند. در هر صورت این رفتارها از یاد خواهد رفت اما برخوردهایی كه با این افراد می‌شود كمال نامردی است.

به گزارش ایسنا، در ادامه جلسه پرسش و پاسخ فیلم «پایان‌نامه» در هشتمین اتاق رسانه سینمای ایران كه در فرهنگسرای رسانه برگزار می‌شد، روح‌الله شمقدری كه تهیه‌كنندگی این فیلم را برعهده دارد، در ابتدای سخنانش با انتقاد از رفتارهایی كه در جلسه نقد و بررسی «پایان‌نامه» در جشنواره فیلم فجر شد، خاطرنشان كرد: ما از همه رسانه‌ها تشكر و از انتقاد، بیشتر از تمجید استقبال می‌كنیم چرا كه به نظر من سینمای ایران بدون انتقاد و رسانه معنی و مفهومی ندارد.

وی ادامه داد: به نظر من آنچه در برج میلاد اتفاق افتاد فضای رسانه‌های ما نبود و آن مسائل كه دیدیم از سوی اهالی رسانه‌ به‌وقوع نپیوست؛ البته پس از جشنواره فجر نیز ریشه‌های رفتارها را فهمیدیم. من ترجیح می‌دادم بتوانم به جای كارشناس و منتقد برنامه بنشینم تا با اشرافی كه بر روی «پایان‌نامه» دارم تمام اشكالات آن را بیان كنم اما از همه می‌خواهم كه این فیلم را از ابتدا تا انتهای آن، به صورت منسجم و با هم بسنجند.

شمقدری در ادامه در پاسخ به انتقاد كارشناس ـ منتقد برنامه مبنی بر ضعف اساسی فیلمنامه «پایان‌نامه» عنوان كرد: من هم معتقدم كه پایان‌نامه اشكال فیلمنامه دارد؛ البته این را كارگردان و نویسنده‌ آن هم می‌دانند. به طور كلی می‌گویم كه فیلمنامه «پایان‌نامه» ظرفیت‌هایی دارد كه در سینمای ایران به آن‌ها پرداخته نشده است اما اینكه آیا همه ساختارها، دیالوگ‌ها، نقاط عطف و ... جای درستی قرار گرفته است، باید پاسخ بدهم كه خیر! نویسنده هم می‌گوید كه فیلمنامه «پایان‌نامه» كار اول اوست و من معتقدم كه هادی كلاهداری ـ نویسنده «پایان‌نامه» ـ برای كار اولش فیلمنامه‌ای شاهكار نوشته است. در هر صورت فیلمنامه باید بازنویسی می‌شد و ما قرارداد بازنویسی آن را نیز بسته بودیم اما در هر صورت این اتفاق نیفتاد.

شمقدری در پاسخ به سوال یكی از اصحاب رسانه مبنی بر اینكه «آیا فیلمنامه و نسخه نهایی فیلم به نهادهای ذیربطی مانند وزارت اطلاعات ارائه و تاییدیه آن‌ها دریافت شده است؟» نیز اظهار كرد: به این تعبیر كه ما فیلمنامه را به وزارت اطلاعات داده باشیم و از آن‌ها تاییدیه گرفته باشیم، خیر اما ما به طور طبیعی مشورت‌هایی از آنها گرفتیم و سعی كردیم اصولی را كه وزارت اطلاعات داشت، رعایت كنیم. همچنین نسخه‌ نهایی فیلم نیز به وزارت اطلاعات ارائه نشد. حالا یا آنها فیلم را تایید كرده‌اند و یا اینكه هنوز آن را ندیده‌اند كه تایید یا رد كنند! در هر صورت ما فیلم را رسما به وزارت اطلاعات ارائه ندادیم كه نظر آنها را بگیریم.

در ادامه این نشست، یكی از حاضران در سالن فرهنگسرای رسانه از تهیه‌كننده «پایان‌نامه» پرسید كه «آیا فكر نمی‌كنید مانند سینمای هالیوود باید چندین سال از حوادث پس از انتخابات می‌گذشت تا آن را به فیلم تبدیل می‌كردیم؟» كه شمقدری در پاسخ گفت: هالیوود چنین رفتاری را نسبت به جریاناتی كه در كشور آمریكا رخ می‌دهد، دارد اما آیا سینمای هالیوود در مورد سایر كشورها نیز اینگونه عمل می‌كند؟ هالیوود درباره سایر كشورها حتی قبل و یا همزمان با اتفاقاتی كه رخ می‌دهد، فیلم می‌سازد. پس این مسئله كه باید یك زمان مشخص از یك اتفاق برای تصویر كردن آن بگذرد، یك قاعده قطعی نیست.

وی افزود: به نظر من حتی «پایان‌نامه» دیر ساخته شده و این حركت فرهنگی در كنار سایر حركت‌های فرهنگی باید زودتر از این‌ها آغاز می‌شد. اگر ما می‌توانستیم عكس‌العمل‌های منطقی داشته باشیم هیچ جانی به خطر نمی‌افتاد. به نظر من سینما باید زودتر از این‌ها وارد میدان می‌شد.

شمقدری در ادامه این نشست، در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینكه «چه طیفی بیشتر از این فیلم خوششان می‌آید؟»، تاكید كرد: صراحتا می‌گویم كه «پایان‌نامه» فیلمی خاص است و در هیچ جمعی نمی‌توان گفت كه همه‌ جمع تماما از فیلم خوششان آمده و یا تماما از فیلم بدشان آمده است. در تمام فضاها چه در كلیات و چه در جزئیات هم موافق و هم مخالف داشته‌ایم؛ البته در تیپ‌های مذهبی‌تر بحث مخالفت كمتر ظهور می‌كرد. در هر صورت نگرش ما در این فیلم آن نبوده كه به جناحی وفادار باشیم بلكه سعی كردیم به كلیت و اصول اصلی نظام وفادار باشیم. این مسئله در دیالوگ‌های «پایان‌نامه» كاملا مشخص است.

پس از این سخنان شمقدری، میلاد حاجی‌پروانه كارشناس ـ منتقد هشتمین نشست اتاق رسانه سینمای ایران درباره وفادار نبودن این فیلم به هیچ جناحی گفت كه من احساس می‌كنم «پایان‌نامه» بیش از آنكه به محكومیت حوادث پس از انتخابات بپردازد، آن را تایید می‌كند و به طرفداری از آن می‌پردازد.

شمقدری در پاسخ به وی با بیان اینكه «شما چیزی می‌گویید كه كار را حساس می‌كند»، اظهار كرد: به نظرم فیلم را باید كلی بررسی كرد چرا كه جزئیاتی هوشمندانه در فیلم نهفته است. بسیار اشتباه است اگر فكر كنیم كه فلان جناح خاص می‌خواهد ریشه نظام را بزند و طرف مقابل می‌خواهد آن را به اوج برساند. به نظرم این نكته بسیار مهمی است. حرفمان این است كه ممكن است عده‌ای خودشان را به جناحی متصل كرده و تیشه به ریشه نظام بزنند. شاید در آینده، آن عده به جناح دیگر وصل شوند. پس این مطلب، مخصوص جناح خاصی نیست.

تهیه‌كننده «پایان‌نامه» همچنین در پایان سخنانش با انتقاد از شرایط اكران این فیلم تصریح كرد: ما نسبت به زمان اكران، معترض هستیم. به نظر ما این زمان اكران، زمان فیلم‌سوزی است؛ البته مسائل دیگری نیز وجود دارد كه ما در مورد آن‌ها حرف داریم. به عنوان مثال پس از گذشت 10 روز از آغاز اكران هنوز تیزرهای «پایان‌نامه» از تلویزیون پخش نشده است.

به گزارش ایسنا، هادی كلاهداری ـ نویسنده فیلمنامه «پایان‌نامه» ـ نیز در پاسخ به انتقاد كارشناس ـ منتقد برنامه نسبت به ضعف‌ها و حفره‌های موجود در فیلمنامه تصریح كرد: در هر صورت اتفاقاتی پس از انتخابات سال 88 اتفاق افتاد و ایده‌ ساخت این فیلم را به ما داد. این فیلمنامه اولین كار من بود و بخشی از انتقادها نیز به همین دلیل وارد می‌شود اما اینكه چرا من این فیلمنامه مهم را نوشتم باید بگویم كه چون كس دیگری این كار را نمی‌كرد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال كه «دید فكری شما نسبت به جریانات پس از انتخابات چگونه بود؟» اظهار كرد: متاسفانه ما عادت كرده‌ایم كه اصطلاح دولت یا جنبش سبز را به طور كلی از سران بالایی تا مردم به صورت یكسان اطلاق كنیم اما به نظر من سران جریانات از مردم جدا هستند. به نظرم ما جنگ قدرتی داشتیم كه مردم از آن جدا بودند.

هادی كلاهداری در پاسخ به سوال یكی دیگر از حاضران مبنی بر اینكه «با توجه به این موضوع كه شما اولین فیلمنامه‌تان را نوشته‌اید، فیلمنامه پایان‌نامه را چگونه ارزیابی می‌كنید؟»، گفت: اعتقاد دارم كه فیلمنامه پایان‌نامه نقص‌های زیادی دارد و البته این مساله با توجه به اولین كار من كمی طبیعی است.

در انتهای این نشست، یكی از خبرنگاران از نویسنده «پایان‌نامه» پرسید كه «ایده‌ این فیلمنامه در ابتدا چگونه به ذهن شما خطور كرد؟» كه او در پاسخ گفت: ایده از آنجایی آمد كه جوانانی پس از حوادث انتخابات سال 88 كشته شدند. ایده و دغدغه‌ من این جوان‌ها بودند و از نظر من هر دو جناح در این زمینه مقصر بودند.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این نشست، سلطانی ـ دبیر اتاق رسانه فرهنگسرای رسانه ـ با اشاره به غیبت امیر قادری منتقد همیشگی جلسات پرسش و پاسخ این فرهنگسرا بیان كرد: پدر بزرگ آقای قادری فوت شده بودند و ایشان مجبور شدند كه به شهرستان بروند. ما نیز پس از آن با آقای فراستی هماهنگی‌های لازم را انجام دادیم و قول مساعد را برای حضور از ایشان گرفتیم اما ایشان ساعت یك بعداز ظهر امروز تماس گرفتند و گفتند كه یك جلسه فوری برایشان پیش آمده است.

از نكات قابل توجه در هشتمین نشست اتاق رسانه سینمای ایران می‌توان به این مطلب اشاره كرد كه مجری برنامه و دبیر آن چندین بار از حاضران خواستند كه این جلسه به دور از حواشی‌ای كه در جلسه نقد و بررسی این فیلم در برج میلاد اتفاق افتاد، برگزار شود.

همچنین در این نشست هیچ یك از بازیگران «پایان‌نامه» حضور نداشتند.

   



اخبار سینمایی