تبلیغات
اخبار سینمایی - ادامه مطلب تهران 1500
   

 


معمولاً برای کسی که قرار است از یک متن نوشتاری ، یک فضای تصویری را بوجود آورد ؛ اولین اتفاق رجوع به فیلمنامه است. طی صد سال آینده شاهد یک سری شلوغی ، ازدحام ، معماری منسجم و وارداتی ، و در کنار آن طراحی مختلف از سبک کلاسیک ، مدرن و حتی پست مدرن هستیم که ناشی از نگاه تنوع طلبانه جامعه ایران است. بی نظمی از جمله فاکتورهای خاص برای شهر بزرگی نظیر تهران بشمار می آید و با در نظر گرفتن آن ، ماهیت امروزی تهران را برای بیننده فیلم تداعی می کند. در عین حال ، از وسایلی که باید به شکلی متأثر از طراحی آینده باشد ؛ استفاده کردیم : از روبات ها گرفته تا اتومبیل های پرنده ، مسیرهای هوایی و تک تک مواردی که در فیلم بدان اشاره شده بود. در مجموع ، این فیلم تولید شد . گرچه خود به شخصه معتقد بودم که برای تهیه کانسپت های آن باید زمان بیشتری صرف شود. چیزی که حاصل شد ؛ نتیجه گفتگو با کارگردان بود که ایشان نیز  اغلب ، ایده های زیادی برای مباحث فیلم در نظر داشتند.

 

 

بهرام عظیمی : فیلم تهران 1500 ، آینده تهران را در ژانر کمدی به تصویر می کشد. یکی از چیزهایی که در آن زمان مشاهده می کنید ؛ طول عمر 160 ساله برخی افراد است . علت این امر آن بود که می خواستیم فرد خاصی را تا آنزمان زنده نگاه داریم و اینکه ، خوب یک سری از صحبتها نیز به زمان حال استناد می یافت. دوم اینکه روبات ها با انسان ها زندگی می کنند و سوم اینکه ، ماشین های پرنده وجود دارد. نقدی که براین موضوع است ؛ این است که چرا ما ماشین پرنده را از نمایش فیلم های انیمیشنی دیگر اتخاذ کرده ایم و بطور کلی از یک کلیشه بهره برده ایم؟ حال آنکه پیش بینی بسیار از افراد بر این است که در زمان آینده ، شاهد حضور اتومبیل های پرنده خواهیم بود. حتی بسیاری از کانسپت ها و نقاشی های ما ایرانی است . بطوری که یکی از این کانسپت ها به مدل پیکانی اختصاص دارد که تلوزیون ال سی دی پشت آن برای به نمایش گذاشتن تمام شعارهایی است که در پشت اتومبیل های امروزی می بینید. حتی برای این ماشین ، ما منبع انرژی که باعث به پرواز در آمدن آن می شود نیز بر روی آن تعبیه کرده ایم تا به هر چه واقع گرایانه تر سازی آن نزدیک شویم.


علمداری : ما فکر کردیم که یک کار انیمیشن موفق زمانی حاصل می آید که از یک طنز برخیزد. طبیعتاً پشت یک طنز ، درد و حقیقتی نیز وجود دارد . در واقع پیام اصلی ما ، حفظ هویت فرهنگی مردم ما در نسل های آتی است . اگر چه فیلم فانتزی است ؛ اما در صدد بیان این حقیقت بوده ایم که  اصالت فرهنگی و هنری مان چه در زمان حال و چه در زمان آینده ،با وجود تحولات فناورانه ، همچنان پایدار و ماندگار خواهد ماند.

 



بهرام عظیمی : تهران 1500 ، تنها نشانه ای که از زمان حال دارد ؛ همان ترافیک تهران امروزی است. در کل ، ما در تک تک اجزای فیلمنامه خود ، از هویت ایرانی اسلامی مان برخورداریم . تمام برجها و بناها با توجه به مقبره ها  و بناهای تاریخی شهرمان به همت آقای حمید بهرامی طراحی شد.تهران 1500 ، نمادی از یک هویت معماری ایرانی اسلامی است . وقتی بخشی از فیلم را در کشورهایی نظیر ایتالیا نمایش دادیم ؛ کارشناسان بر این عقیده بودند که با دیدن این فیلم به یاد ایران می افتند و نه به یاد کشورهایی نظیر افغانستان و عراق و غیره.
خیلی از کارها به موازات یکدیگر پیش رفت. یعنی همزمان با تهیه کانسپت از روی فیلم نامه ، با برخی از بازیگر ها نیز صحبت شد. استفاده از بازیگر های مطرح ، هزینه ها را به شدت افزایش می داد ؛ هرچند بسیاری از بازیگران حرفه ای از میان افرادی نظیر مهران مدیری ، هدیه تهرانی ، حسام نواب صفوی ، مهتاب نصیر پور ، گوهر خیر اندیش ،محمد رضا شریفی نیا و بهرام رادان از دریافت پول امتناع می کردند ؛ اما ما می خواستیم از همان ابتدا بدعت گذار استانداردی در صنعت انیمیشن ایران باشیم تا از این پس مورد توجه سایر تهیه کنندگان این حوزه نیز قرار گیرد و کار ، تنها با سلام و صلوات پیش نرود .

 


پس از عقد قرار داد ، از این بازیگران دعوت شد تا از زوایای مختلف چهره ایشان و با حالات حسی متفاوت عکسبرداری شود. همانطور که می دانید ، بهترین حالت در انیمیشن زمانی است که Lip sink را مد نظر قرار داد ؛ بطوری که صدا روی لبهای کاراکتر به خوبی بنشیند. این مستلزم آن بود که دوبله این عزیزان را پیش از ساخت انیمیشن حاصل آوریم. هرچند ما یک دوبله اصلاحی نیز در زمان آتی داشتیم. اینچنین ، دو دوربین در زمان دوبله  وجود داشت که در هنگام ادای کلمات از حالات چهره ایشان عکس برداری می شد تا  در هنگام تولید کاراکترهای سه بعدی، میمیک چهره شان کاملاً  شبیه آنها گردد. زیرا خیلی ها برای دیدن بازیگر محبوب خود به صورت انیمیشنی به سینما خواهند آمد ؛ لذا ما به اصل چهره  ایشان کاملاً وفادار ماندیم.
در مورد صداها نیز وضعیت اینچنین بود و بازیگر قبل از تولید فیلم ، با راهنمایی من دیالوگ ها را بیان می کرد.حتی گاهی بازیگران به طور منفرد حاضر شده و دیالوگ ها را بیان می کردند و سپس در هنگام تولید ، من این صدا ها را در کنار هم چیده ام.

 


در تهران 1500 ، هنوز به تمام سنت ها و روابط اجتماعی خود وابسته ایم. شاید 95% این فیلم ، نمایش نکات مثبت و خوب ایرانی ها باشد. در این فیلم ، همچنین به کرات از بزرگان به ویژه بزرگان حاضر در صنعت سینما صحبت می شود. به طور مثال اینکه قرار است آقای کیارستمی از جلمه افراد ثروتمند این فیلم باشند که 160 سال عمر کرده اند و با توجه به نگرش  روشنفکرانه شان در ساخت فیلم ، در آن زمان نیز فیلمی با زمان 248 ساعت بسازند که با اشاره به دختر و پسری جوانی که صم البکم و بدون هیچ دیالوگی در طی این مدت کنار هم نشسته اند؛ عدم ارتباط موفق نسل جوان را به تصویر کشد . در واقع شوخی های ما در این فیلم بدین شیوه اتخاذ شده است.

 



کیوان شادانفر : منطق گروه فنی همان صفر و یک است که هیچ حاشیه ای نیز ندارد. نکته مهم آن است که مسئله فنی به روند داستان کمک می کند. در هنگام طراحی کاراکتر ها ما یک اصل را در نظر گرفتیم مبنی بر اینکه چه  چیزی را در انیمیشن سه بعدی می دانیم و چه چیز را نمی دانیم. و اینچنین ، بر حسب دانسته های خود به چیدمان مسیر پرداختیم و ساختار بومی گذشته را در مدل سازی و رندرینگ مد نظر قرار دادیم. پروژه را به صورت بسیار آهسته شروع کردیم و اینچنین در طول پروژه شاهد تحولات کیفیتی مدل بودیم ؛ بطوری که مدل ها واقع گرایانه تر شدند . از آنجا که پتانسیل کافی برای اجرای کامل کار در مدت زمان تعیین شده پروژه وجود نداشت ؛ لذا سطح کار به یک تعادلی رسید که تقریباً توانستیم در اکثر  بخش های مختلف از جمله Location ، انیمیت و رندر ، این تعادل کیفیتی را حفظ کنیم.حداقل چیزی که می توان در مورد این فیلم گفت آن است که سطح کیفی این انیمیشن نسبت به محصولات موجود در ایران ، بیشتر است.
مدل سازی ما از طریق نرم افزار 3d Max تحقق یافت و در طول پروژه تکمیل شد . همچنین ابزارهایی نیز از طریق برنامه نویسی بوجود آمد تا به رندرینگ و نورپردازی آن کمک کند. انجینی که برای رندرینگ مورد استفاده قرار دادیم ، Mental ray بود  که همانطور که می دانید برای انیمیشن های بلند کارایی ندارد و باید از RenderMan بهره جست. اما خوشبختانه دوستان در بخش نورپردازی و رندرینگ این اعتماد را به ما دادند که کار را تا حد امکان به صورت قابل قبولی پیش ببرند. گرچه باید  اذعان داشت  که اصولاً نرم افزار 3d Max دارای ضعف هایی نیز هست که باعث عدم تطبیق Mental ray با آن می شود . بعلاوه نرم افزار 3d Max یک Multicore  نیست و  اینچنین لازم شد تا از سری دوستان در حوزه Maya و Soft Image نیز دعوت به همکاری کنیم.

 


در مدل سازی صورت ، از عکس هایی که پیش از این از تمام رخ و نیم رخ بازیگران تهیه شده بود ؛ استفاده کردیم و تکسچر را به صورت بافت بر چهره سه بعدی قرار دادیم. اولین تست ها ی ما Facial بود که تقریباً پاسخ تولیدی مناسبی به ما نداد و اینچنین مجبور شدیم که به ساختار سنتی گذشته یعنی Morph رجوع کنیم. چیزی حدود 30 تا 37  مورف برای هریک از چهره ها وجود دارد . برای مدلینگ نیز به فیگورهای طراحان مان استناد کردیم.
Rig های ویژه و اخصی  وجود ندارد ؛ اما از آنجا که نزدیک  به صد کاراکتر باید انیمیت می شد ؛ ملزم به استفاده از یک Base استانداردی بودیم تا به  باگ های کمتری برخورد کرده و اینچنین اصلاحات نیز تا حد لازم کاهش یابد.
نورپردازی برای آبجکت های درون صحنه از پیش تعریف شده و یک بار پردازش شد ؛ یعنی برای هر فریم ، نورپردازی انجام نمی شد. در کل  ، با امکاناتی که تهیه کننده در اختیار ما قرار داد ؛ توانستیم این انیمیشن را تا بدینجا برسانیم.

 



بهرام عظیمی : ما در این فیلم سعی کرده ایم تا تمام جزئیات را در طراحی کاراکتر ها مد نظر قرار  دهیم. از نکات جالب توجه در این فیلم ، این است که مهران مدیری روی ویلچر پرنده می نشیند .  نیروی انتظامی را بسیار هوشمند و برخوردار از یک سفینه به تصویر کشیده ایم. آنزمان هم همانند امروز با ممنوعیت برخی موارد از جمله مشاهده تلوزیون های خارجی و پخش آهنگ های رپ روبرو هستیم. جالب است بدانید ورژن اصلی فیلمنامه 1500 در حدود 150 دقیقه بود که ما با حذف 30 دقیقه ، این فیلم را به 120 دقیقه کاهش دادیم.
 

©  Copyright 2009 - 2010/ Animationdata.com & Partners

 

تهیه گزارش و تدوین : مریم ثابت قدم اصفهان


منبع : سایت انیمیشن دیتا


اخبار سینمایی