تبلیغات
اخبار سینمایی - ادامه مطلب بررسی جلوه های بصری سریال مختارنامه در گفتگوی استاد علیرضا گلپایگانی با استاد امیر سحر خیز.
   

 

تصویر 6-  ایجاد حرکت گراز با کامپوزیت تصاویر مرتبط به ماکت؛ آبجکت سه بعدی بدون سرو یک تصویر رئال  از سر
 


 گرازی که در صحنه استفاده شده است ؛ یک ماکت بود که در ابتدا طی چندثانیه روی ریلی قرار گرفته و حرکت می کرد . ولی تصویری نیز از دویدن یک گراز واقعی در اختیار داشتیم . ما حتی یک مدل سه بعدی طراحی نموده و آنها را با تصاویر اصلی ترکیب کردیم. نتیجه آن ، تصویری  واقع گرایانه از حرکت گراز شد . یک گروه هفت و هشت نفره  نیز کار روتو را انجام دادند.

 



استاد گلپایگانی : جالب است. پس در واقع انیماترونیک ( به رشته ای اطلاق می گردد که عروسکی را با کابل و سیم قابل حرکت سازد ) باعث به حرکت در آمدن ماکت گراز روبات مانند شده بود!

امیرسحرخیز : ما به اندازه چهار تا پنج ثانیه تصویر ماکت گراز را داریم و سپس شاهد حرکت های موجود هستیم. گرچه باید اذعان کنم که به دلیل پشمینه بودن این حیوان ، مدل سه بعدی سر آن چندان مطلوب  نشد و لذا مجبور شدیم  از سر حیوان رئال استفاده کنیم.

 

تصویر 7-Gif Animation- استفاده از کوچکترین حرکت  بازیگر در ایجاد واکنش به موجود خیالی


شما در اینجا شاهد  کاراکتر  سه بعدی هستید. بازیگری که در ابتدا در این صحنه بازی کرده ؛ گمان تغییر این صحنه را نداشته و طبیعتاً واکنشی نسبت به محیط اطراف خود نشان نداده است. ما در این پلان ها ، از یک عکس العمل ناچیز بازیگر در برگرداندن سرش استفاده کردیم تا اینگونه واکنش او نسبت به حیوان را نشان دهیم.

 

 

استاد گلپایگانی : بلی . ما وزن کاراکتر و عکس العمل آن را کاملاً در محیط احساس می کنیم. و اتفاقاً این تصور وجود دارد که در حال تماشای بخشی از جلوه های بصری خارجی هستیم. پس توانمندی هایمان در این عرصه قابل تحقق است؟

امیر سحرخیز: بلی. اگر فرضاً ما از ابتدا در صحنه حاضر بودیم؛ طبیعتاً نتیجه مطلوب تری حاصل می آمد. ولی خب ، مطابق این شرایط نیز سعی کردیم تمام قوای خود را بکار بگیریم.

 


تصویر 8- Gif Animation- تغییر رنگ محیط با توجه به نوع خواب برزخی

 


استاد گلپایگانی : در این کابوس ها یک سری موجودات خیالی نمایان است . آیا اینها تحت طراحی و design قرار گرفته و مورد پسند کارگردان قرار گرفته اند؟ اگر چه به نحوی این صحنه مرتبط به یک کابوس است ؛ ولی قطعاً سلیقه ای نیز در ایجاد آن دخیل بوده است. این چه نوع موجوداتی است ؟ زیرا آنچه مد نظر جناب میرباقری بوده ؛ دیو هایی هستند که گریم شده اند!

امیر سحر خیز : قطعاً در این صحنه ها شاهد یک سری طراحی هایی هستید . اما به طور کلی آنچه که در صحنه ها رخ داده ؛ بسیار مطلوب بوده است. ولی آن حجم از موجودات نظیر دیو ها خیلی کافی نبود. این کابوس از اهمیت دراماتیک نیز در صحنه برخوردار است . زیرا از اینجا به بعد شخصیت مختار تا حدی تغییر یافته و دچار عذاب وجدان می شود. طی گفتگوهایی که با جناب میرباقری بر سر این کابوس داشتیم ؛ پیش از آنکه تروکاژ های دیگر را آماده کنیم ؛ این کابوس را اجراء کردیم و طی آن ، یک سری ملاک ها و منابع مکتوب را در فضاسازی برزخی مورد بررسی قرار دادیم. متاسفانه به دلیل حجم گسترده اطلاعات ، طراح شخصیت هر چه قدر هم تلاش کند باز هم تحت تأثیر طراحی موجودات خیالی غربی قرار می گیرد. ولی تا اینجا تمام توان خود را بکار گرفته ایم . آقای شانیار یکی از طراحان کانسپت این موجودات بوده اند. و بخشی از انیمیت مدل سه بعدی نیز توسط خودم انجام گرفته است. می خواهم بگویم دانشی که یک فرد نسبت به انیمیشن دارد می تواند در تحقق جلوه های بصری نیز بسیار مؤثر و کاربردی باشد.


تصویر 9-Gif Animation - تغییررنگ محیط همراه با افزودن یک مار سه بعدی در صحنه کابوس مختار



از نظر جناب میرباقری ، یکی از مشکلات مهم در این فیلم ، نخل های موجود در دکور بود. برگ  این نخل ها از جنوب کشور می آمد و تا زمان اتصال به درخت ، کل برگ ها زیر نور آفتاب خشک می شد. علاوه بر این ، اگرچه دکور بزرگی به اندازه یک شهر وجود داشت ؛ اما به دلیل وجود حجم سبز در صحنه باید این دکور بزرگتر می شد و بعلاوه باید تلاش می کردیم تا در حد امکان به تعداد افراد بیافزاییم و یا از تعداد آن ها بکاهیم. بر فرض در این پلان ، شما شاهد تعداد بیشتری از زنان سیاه پوش هستید و یا شما شاهد یک هنرور روی درخت خرما هستید که مشخص نیست در آن بالا چه می کرده و ما مجبور شدیم که تصویر او را پاک کنیم. بناها نیز به دلیل قدمت زیاد ، جزئیات وکیفیت خود را از دست داده بودند و لذا با تکنیک های مورد استفاده در جلوه های بصری ، آن ها را نیز بازسازی کردیم.


عکس 10-Gif Animation- با استفاده از Matte painting ، خانه های دیگری به دکور اضافه شده اند
 

 

استاد گلپایگانی : فکر می کنید اگر از ابتدا نسبت به جلوه های بصری توجه بیشتری می شد ؛ هزینه مازادی که صرف تهیه دکورها شده بود نیز کاهش می یافت؟

امیرسحرخیز:بدون شک همین طور است. حتی می توانست با فرض اینکه در نهایت تحت عملکرد جلوه های بصری قرار گیرد ؛ خالی و بدون هیچ بازیگر و یا دکوری فیلمبرداری شود.

 

 


استاد گلپایگانی : این نگرانی وجود دارد که پس از کپچر و ضبط فیلم و همچنین ورود آن به سیستم ، جنس تصویر تغییر یابد و به هنگام پخش با نماهای اصلی متفاوت باشد . این تفاوت در مختارنامه تا چه اندازه بوده است؟و اگر ما دارای سکانسی هستیم که در یک پلان آن باید افکتی انجام شود ؛ آیا باید یک سکانس را کپچر کنیم و یا در اینکار کل مونتاژ وارد سیستم می شود؟  من به خاطر دارم که وقتی اولین بار در فیلم " من زمین را دوست دارم " آقای خمسه بینی خود را می کشید ، صحنه ها در تلوزیون خوب جلوه می کرد ؛ اما در سینما چنین نبود و تصویر مخدوش می شد.آیا چنین وضعی هنوز در سینما حاکم است؟

امیر سحرخیز: از زمانی که اسکنر استاندارد وارد ایران شده است ؛ شما دیگر شاهد تفاوت های اینچنین بارز در صحنه نیستید. هرچند به لحاظ رنگی ، امکان ایجاد یک سری اختلافاتی وجود دارد. اما اگر قرار است بر روی سکانسی کار شود ؛ ما سعی می کنیم چند پلان قبل و بعد از آن را اسکن نموده و با هم Record کنیم. ولی در مختارنامه ، یک پروسه DI  یا ( Digital Intermediate ) وجود دارد.یعنی کل فیلم اسکن شده و به صورت دیجیتالی تمیز می شود ؛( زیرا ما مشکلات لابراتوری زیادی داریم و فیلم ها از گرد و خاک و خش در امان نیستند. ) و پلان ها ی تروکاژ نیز به صورت خام  در time line تدوین قرار می گیرد. اینگونه هیچ تفاوتی وجود  نخواهد داشت و اکثراً همه دستندرکاران سینما نیز چنین می کنند ؛ مگر آنکه در اجرای جلوه های بصری اشتباهی رخ دهد و یا رنگی تغییر یابد. اما به  هر حال به لحاظ فنی ، دیگر مشکلاتی در اختلاف دو صحنه قابل مشاهده نیست.

 

 


استاد گلپایگانی : آیا طبق محاسبات انجام شده ،رنگ و نور را  به صحنه اضافه می کنید؟ فرضاً با قرار دادن نمایی در پشت سر بازیگر ، نور صحنه به ویژه نور چهره بازیگر تغییر می یابد. شما برای چنین کاری، محاسبه ای انجام می دهید؟

امیرسحرخیز: ملاک همیشگی ما ، آن تصویر خامی است که در اختیار داریم. یعنی تا آنجا که امکان پذیر باشد ؛ هیچ تغییر رنگی نمی دهیم. در واقع ، به جای تغییر رنگ محیط سعی می کنیم عنصر اضافه شده را به ملاک های محیطی نزدیک سازیم. سطح کار اصلی دست نخورده باقی می ماند تا پلان های قبل و بعد از آن نیز که فاقد تروکاژ هستند ؛ با مشکل خاصی مواجه نشود. 
در بعضی موارد ، نطیر کابوس ها ، رنگ محیط باید کاملاً تغییر می یافت. زیرا قرار ما براین بوده که تم رنگی تغییر یابد. اما در زمانی که باید عناصری به صحنه افزوده شود ؛ ما از اجزای پلان اصلی عکس گرفتیم تا آن را با عناصر مورد نظر منطبق سازیم.

 

تصویر11-Gif Animation- نتیجه مطلوب از  استفاده استاندارد تکنیک تکثیر جمعیت 

 



استاد گلپایگانی : پس شما از Stamp استفاده نکردید ؛ بلکه از دکور عکس گرفتید!

امیر سحر خیز : بلی . فرضاً موقعیت آن را اندکی تغییر دادیم تا ارتفاع دکور افزایش یابد و بعلاوه مجبور بودیم نخل ها و درختان را به صورت سه بعدی بسازیم. در برخی موارد نیز از تصاویر آرشیوی که از اینترنت تهیه شده بود استفاده کردیم. هرچند اینکار با رعایت موقعیت های نوری تحقق یافته است.

 

 

 

استاد گلپایگانی : برای من جای پرسش است که با نگاه به دستاوردهای غربی ، آنقدر ذوق زده می شویم که دست به کپی برداری می زنیم  و ضمن تقلید خود را توانمند نشان می دهیم. در حالی خلق یک کار نوآورانه مستلزم زمینه هایی است. چه کسی تصمیم گیرنده بر چنین قضایایی است؟ و البته ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که در تمام این امور ، مباحث زیبایی شناختی ، رنگ ، انیمیشن و حتی صدای یک باد نیز قابل بررسی است. در سخنرانی قبلی ، جناب شیخ انصاری به نکته جالب توجهی اشاره فرمودند مبنی بر آنکه بسیاری از جلوه های بصری فاقد حس لازم هستند و حتی بعد از مدتی مشاهده تروکاژها ، عادی جلوه می کند و یا اتفاقات موجود ، احساسات انسان را بر نمی انگیزد. حال آنکه به خاطر دارم یک زمانی مشاهده " کینگ کونگ" مارا به وحشت می انداخت. آیا نگاه ما به این صحنه ها تغییر یافته و یا افرادی که به خلق این آثار می پردازند ، تنها رویکرد فنی را لحاظ کرده اند؟و آیا یک علاقه مند به جلوه های بصری صرف برخورداری از دانش انیمیشن ، می تواند به سادی به این فناوری دست یابد؟

امیرسحرخیز : طبیعتاً میان همکاران که در این عرصه مشغول به فعالیت هستند ، تفاوتی قائل نمی شوم. گاهی اوقات ، عوامل و دست اندرکاران فیلم ، با توجه به احساس خود و اینکه تا چه حد با یک گروه متخصص احساس راحتی می کنند ؛ پروژه را به دست آنها می سپارند. البته صرف سوپروایزر بودن ، دلیلی بر آن نیست که الزاماً به همه نرم افزار ها آشنایی داشت.به طور مثال آقای درویش برای فیلم " روز رستاخیز " از یک کارشناس جلوه های بصری انگلیسی دعوت به همکاری کرده اند که با دیداری که صورت گرفت ؛ ظاهراً  ایشان تحت تأثیر فعالیت موجود در ایران قرار گرفت . ولی جالب است بدانید که در مقابل پرسش های تخصصی من به برخی مطالب آگاهی نداشت. ولی از آنجا که رشته تخصصی اش عکاسی بود  و در عین حال فیلمنامه نویس نیز بود ؛ بیش از آنکه مباحث فنی را مورد توجه قرار دهد ؛ یک دید اولیه بصری نسبت به کار جلوه های بصری در پروژه در نظر داشت. پس صرف کار با نرم افزارهای مختلف ، نمی توان در انتظار یک کار مطلقاً مطلوب بود. همیشه نیز در صحبت هایم به این موضوع اشاره کرده ام که تنها فردی می تواند یک سوپروایزر خوب باشد که از حوزه هنری به این جمع بپیوندد.فرضاً من در هیچ یک از مراحل روتو و حتی در بخش Matte painting حضور نداشته و تنها ایده کلی در مورد این اجرای مراحل ابراز کرده ام. ولی منظورم این است کسی که می خواهد وارد این حیطه شود ؛  آگاهی او نسبت به عکاسی ، نقاشی و به ویژه انیمیشن می تواند بسیار مؤثر باشد و او را در این مسیر یاری دهد. حال آنکه دانش نسبت به نرم افزاری که همواره در حال تغییر است ؛ به سادگی امکان پذیر است. و اینچنین گروه هایی موفق تر  هستند که بتوانند یک سری هنرمند را در کنار متخصصان فنی به گرد هم بیاورند . اگر بخواهیم نگاه امروز به جلوه های بصری ایران را تغییر دهیم ؛ باید جنبه هنری کار تقویت گردد و این ذهنیت وجود داشته باشد که گروه باید بداعت و نوآوری را سرلوحه کار خود قرار دهد و نه اینکه ملزم به ایجاد صحنه های از پیش تعیین شده باشد.

 



استاد گلپایگانی: چرا چنین فرایندی آنقدر گران است؟ آیا در مقابل جذابیت های ایجاد شده به صرفه است؟ و آیا می توان معیاری برای سرمایه گذاری بر آن در نظر گرفت؟

امیرسحرخیز : به نظر من ، خیلی گران هم نیست. اتفاقاً در مقایسه با سینمای جهان ، هزینه جلوه های بصری در ایران بسیار پایین است . همانطور که روزی  برای صدابرداری در سر صحنه هزینه ای صرف شد تا باعث افزایش کیفیت فیلم گردد ؛ جلوه های بصری نیز باید از رویکرد هنری بیشتر مورد توجه قرار گیرد . چه بسا هزینه ای که صرف اینکار می شود به مراتب کمتر از آنچیزی باشد که ما برای دعوت از سوپراستارها در یک فیلم خرج می کنیم. هزینه امروز برای این عرصه در حدود 10 تا 20 % هزینه های مشابه در کشورهای همسایه نظیر هندوستان  است . با این وجود،  بدون اغراق ما از کیفیت بالاتری نیز نسبت به آنها برخورداریم.


©  Copyright 2009 - 2011/ Animationdata.com & Partners



با تشکر ویژه از جناب امیر سحرخیز که امکان  درج این گزارش را در سایت انیمیشن دیتا فراهم آوردند



بررسی جلوه های بصری سریال مختارنامه 
در گفتگوی استاد علیرضا گلپایگانی با امیر سحر خیز


گرداوری و تدوین گزارش : مریم ثابت قدم اصفهان


منبع : سایت  انیمیشن دیتا


اخبار سینمایی